Fandom

Education

PWr - Programowalne układy logiczne (klasyfikacja, zasoby, technologia programowania)

429pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Programowalne układy logiczne - cyfrowe układy logiczne wykorzystywane w budowie obwodów elektronicznych. W momencie produkcji nie ma zdefiniowanej funkcji i żeby mógł być użyty w obwodzie musi zostać zaprogramowany.

Układy programowalne mo zna podzielić na:

  • PLD (ang. Prorgammable Logic Device) - programowalne struktury logiczne. Układy PLD posiadają programowalne matryce połączeń bramek AND i/lub OR. W swojej strukturze mało skomplikowane (do kilkuset bramek). Dodatkowo poza matrycami mogą znajdować się przerzutniki typu D (oznczenie R), bramki NOT dla wyjścia komplementarnego (oznczenie C) a także programowalne makrokomórki (oznczenie V). W zależności od wewnętrznej konfiguracji PLD dzielimy na:
    • PAL - programowalna matryca AND
    • PLA - programowalne matryce AND i OR
    • PLE - programowalna matryca OR
    • PGA - programowalna matryca AND i brak matrycy OR
    • GAL - budowa wewnętrzna identyczna jak w układach PAL, z ta róznicą iż mogą być programowane wielokrotnie.
  • CPLD - (ang. Complex PLD) złożone układy PLD, o większej ilośc zasobów, ilośc bramek dochodzi do setek tysięcy. Podobnie jak PLD zachowują swoją konfigurację po odłączeniu zasilania
  • FPGA - (ang. Field Programmable Gate Array) Układy te składają się z programowalnych bloków logicznych rozmieszczonych w matrycy. Połączenia typu Manhattan pozwalają na trasowanie połączeń między blokami. Stosowane jest także rozmieszczenie rzędowe. Programowanie polega na wykonaniu połączeń wewnątrz bloków oraz miedzy blokami. Po odłączeniu zasilania konfiguracja jest tracona, dlatego często stosuje się zewnętrzną pamięć konfiguracyjną (np. EEPROM), przechowująca informacje o połączeniach, ktorej zawartość jest wczytywana do układu po podłaczeniu zasilania.

Projektowanie może odbywać się poprzez implementację graficzną (edytory CAD) lub opis w języku opisu sprzętu (PALASM, ABEL, VHDL, Verilog, JHDL, biblioteka System-C).

Programowanie układów odbywa sie poprzez dedykowane programatory, jednak najczęsciej obecnie stosowanym interfejsem do programowania jest standard JTAG.